Hová tűnt Farkasházi Réka? kérdezi az Origo A múlt héten Itt járt Félegyházán
Kertész Mónikaként ismerte meg az ország 1998-ban, és bár hosszú évek óta nem játszik a Barátok közt-ben, számos alkalommal feltűnt azóta a képernyőn. Farkasházi Réka két gyermek édesanyja, saját zenekarával már a harmadik lemezüket adták ki, színházban játszik, és a Gór Nagy Mária Tinitanodában is tanít. Az Origónak elmondta, hogy bár hiányzik neki az RTL Klub napi műsora, jelenleg túl elfoglalt ahhoz, hogy sorozatszerepet vállaljon.
Sok mindent kipróbált
Először kisfia születésekor hagyta ott a sorozatot, de azóta táncolt a Szombat esti láz-ban és az RTL Klub reggeli műsorát is vezette. "Nem tűntem el a képernyőről teljesen a Barátok közt után, többek közt egy kisebb tévécsatorna hangja voltam, az ATV-n a Jam Light című műsort vezettem, és folyamatosan játszottam színházban is. Sok mindent kipróbáltam, de ami mindig fix volt az életemben, az a színészet."
Tavaly hatvan koncertjük volt
"A Farkasházi Réka és a Tintanyúl nevű zenekarommal járjuk az országot, megjelent a harmadik lemezünk, a másodikat pedig Fonogram-díjra jelölték. A Budapest Jazz Clubban volt a bemutató, a sok érdeklődő alig fért be. Március végétől járni fogjuk az országot, sok vidéki településen és a fővárosban is fellépünk majd, tavaly hatvan koncertet adtunk országszerte" – mesélte.
Veszprémben elvégezte a színház- és drámapedagógia szakot, jelenleg a Gór Nagy Mária Tinitanodában oktat. "Bővíteni kellett az iskolát, új csoportokat hoztunk létre, mert olyan sok beiratkozó volt. Hívtak vissza többször a Barátok közt-be, és ha időm engedte, akkor vállaltam is, most azonban olyan sok a teendőm, hogy nem tudtam igent mondani."
Elsősorban színésznő és édesanya
"Örömmel hallottam, hogy Kertész Mónika karakterét Huszárik Kata játssza egy hónapig, nagyon jól ismerjük egymást, dolgoztunk már együtt. Egy versmondó versenyen évről évre Kata a zsűriben ül, én pedig háziasszonya vagyok a rendezvénynek. Anyaként esténként a két gyermekemmel vagyok elfoglalva, így nem jut idő a tévénézésre, sajnos nem tudom követni a sorozat történéseit."
Forrás: 2015. 03. 05.
www.origo.hu,
Itt járt Félegyházán
Miben rejlik a drámapedagógia motiváló ereje? Erről a témáról Répa Mónika drámapedagógus tartott előadást Kiskunfélegyházán,a Batthyány Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészati Iskolában.
Ezt követően Farkasházi Réka, színház –és drámapedagógus, a Gór Nagy Mária Színitanoda növendékeivel tartott bemutatót. A színésznő a drámapedagógiában a készségek- és képességek fejlesztését tartja a legfontosabbnak. Kiemelte, hogy nem színészképzésről van szó. Sokkal inkább arról, hogy olyan ismereteket kapjanak a növendékek, amit később az élet minden területén tudnak használni. Segít a vizsgahelyzetekben, a munkafelvételin, a tárgyalások során. Magabiztosságot, ön- és testtudatot szereznek a növendékek.
Forrás: http://felegyhazikozlony.eu
Hiánypótló szakmai nap a művészeti iskolában
A zenepedagógusoknak, a hangszeren tanuló általános- és középiskolásoknak évtizedek óta rendszeresen megszervezik a továbbképzéseket, a bemutató találkozókat és versenyeket. A drámapedagógusok és a színészettel foglalkozó gyerekeknek és pedagógusaiknak az ilyen találkozási lehetőség ritkán adatik meg. Az Alapfokú Művészeti Iskola ezt a hiányt pótolva szervezett „Színházművészettel a tanítás szolgálatában” címmel szakmai napot február 27-én.
A szakmai napon rangos előadók és a kiváló drámapedagógusok tartottak előadásokat a tanároknak, a bemutató foglalkozásokon pedig a színjátszó diákok is részt vehettek.
Cseke Péter, a Kecskeméti Katona József Színház direktor a népmesék megismertetésének fontosságáról beszélt hallgatóságának. Véleménye szerint a mesék feldolgozzák az emberiséget foglalkoztató kérdéseket, megmozgatják a gyermekek fantáziáját, megnyugtatják őket, ugyanakkor győzelmet és királyságot ígérnek nekik.
Dr. Georg Hefty politológus, pedagógus, a Frankfurter Allgemeine Zeitung nyugalmazott újságírója az 1848-49-es események nemzetközi összefüggéseit taglalta részletesen.
Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke ezúttal pedagógusként tartott rendhagyó órát. Felidézte hogyan és miért alakította meg színjátszó köreit. Beszélt legsikeresebb darabjaikról, amelyekkel a Felvidékre és Erdélybe is eljutottak. Kifejtette: a színjátszásnak, a drámapedagógiának legfontosabb feladata helyzetet teremteni és élményt, sikerélményt adni.
Miben rejlik a drámapedagógia motiváló ereje? Erről a témáról Répa Mónika drámapedagógus tartott előadást. Ezt követően Farkasházi Réka, színház –és drámapedagógus , a Gór Nagy Mária Színitanoda növendékeivel tartott bemutatót. A színésznő a drámapedagógiában a készségek- és képességek fejlesztését tartja a legfontosabbnak. Kiemelte, hogy nem színészképzésről van szó. Sokkal inkább arról, hogy olyan ismereteket kapjanak a növendékek, amit később az élet minden területén tudnak használni. Segít a vizsgahelyzetekben, a munkafelvételin, a tárgyalások során. Magabiztosságot, ön- és testtudatot szereznek a növendékek.
A délutáni foglalkozásokon Csankovszki Márta drámapedagógus„Mese a drámapedagógia módszerével” címmel tartott előadást. Arról, hogy 1848-49 problémáit hogyan lehet drámapedagógiai módszerrel megközelíteni, Deményi Zsófia tanárnő értekezett.
H. S.
Forrás: Félegyházi Közlöny
Kóti Árpád: nincs velem senki, csak a közönség, meg az Úristen
Lehetett volna tornatanár vagy erdőmérnök is, végül színész lett. Kóti Árpád közel ötven éve játszik a Csokonaiban.
1954-ben három főiskolára is felvették. Mi alapján döntött a színészet mellett?
Kóti Árpád: Úgy gondoltam, túl sokat kellett volna tanulni Sopronban, az erdőmérnöki karon… Ehhez képest színészként még most is tanulok, pedig a 78. évemet töltöm be novemberben. A testnevelést azt szerettem, sportoltam is, birkóztam meg fociztam sokáig, de volt néhány sérülésem és abba kellett hagynom. Nem zavarja, ha rágyújtok? Mert engem piszkosul zavar… De nem tudok vele mit kezdeni, 12 éves korom óta szívom. Most tíz szál körül járok, korábban viszont napi három doboz is elment.
Az nem kevés. De volt is hatása, mivel az elmúlt félévben sokat betegeskedett…
Kóti Árpád: Megműtöttek, mert rossz indulatú daganatot találtak a tüdőmben. Szerencsére le tudták venni. Ez fiatalabb embereknél sem egyszerű, de nekem elég jó génjeim vannak. Paraszti családból származom, egy eldugott kis faluban születtem – Bucsán. Hatan voltunk testvérek, az apám írni-olvasni ugyan nem tudott, de nagyon okos ember volt, a kubikusoknál bandagazda, köbméterben tudott számolni. Ő volt az első kaszás is a faluban, én meg a marokszedője. Tízévesen már mentem utána a hosszú dűlőn mezítláb, és szedtem a markot, ami szörnyen kemény meló…
Ebből a világból kiutat jelentett volna a tanári pálya?
Kóti Árpád: Azt, bár az is igaz, hogy én akkoriban csak sejtettem, mi is ez, mivel nem volt tornatermünk sem. A mi tornaóráink abból álltak, hogy fel kellett ásni a tanár kertjét… Akkor először ültem vonaton is, amikor elmentem felvételizni Kiskunfélegyházára, a középiskolába.
Végül mégis a színház világában kötött ki. Hogyan?
Kóti Árpád: Volt egy jó magyartanárom, Illéssy Pista bácsi, aki nagyon szerette a verseket. S amikor a biztatására elindultam egy megyei szavalóversenyen és megnyertem, azt mondta, menjek el színésznek. Én addig még színházban sem jártam, színészeket is csak a moziban láttam. Jelentkeztem a színművészetire, ahol Básti Lajos felvételiztetett. Mások monológgal készültek, szépen felöltözve mentek, én meg egy rossz fekete nadrágban, pólóban, egy mezítlábas saruban érkeztem Petőfi versével, a Szülőföldemen című költeménnyel. Felvettek, én meg hazamentem, és kint dolgoztam a földeken, amikor jött egy távirat, hogy mennem kell második felvételire is. A pipától nem láttam. Gyorsan összeszedtem száz forintot a haveroktól, és azt mondtam, megyek, kiverem a balhét. Ahogy voltam, atlétatrikóban meg ócska nadrágban kirohantam az állomásra, felutaztam, s berontottam az Ódry-terembe, ahol valaki éppen szavalt. Én meg azt mondtam: idefigyeljenek, most már mondják meg nekem, hogy felvettek-e vagy sem, mert én Bucsáról jövök a cséplőgéptől, és nekem erre nincs időm. Erre odajött Gellért Endre, a nagy rendező, és azt mondta: Árpád, nyugodjon meg, fel van véve. Menjen haza, a harmadik felvételire már nem kell jönnie… A legkedvesebb tanítványa lettem, csak kettőnkhöz jött el megnézni az első bemutatót: Őze Lajoshoz Miskolcra és hozzám Békéscsabára.
Oda hogyan keveredett?
Kóti Árpád: Tulajdonképpen száműzetésbe mentem, mivel diploma előtt tíz nappal kirúgtak a főiskoláról. Vizsgaelőadás után hazafelé konfliktusba kerültünk páran a rendőrökkel. Előállítottak minket, társaim bocsánatkérés után távozhattak, erre én viszont nem voltam hajlandó. Később Molnár Gál Péter kritikus írta rólam ennek kapcsán, hogy “tulajdonképpen nincs is iparengedélye, nincs is vele senki, csak a közönség, meg az Úristen”… Csabáról különben úgy jöttem el, hogy láttam, már az ügyelő is nagyobb szerepet kap, mint én, ezért továbbálltam Egerbe.
Debrecenben viszont gyökeret eresztett, pedig innen sokan elmentek. Kóti Árpád hogy maradt itt?
Kóti Árpád: Nekem ez a város már akkor tetszett, amikor még nem is jártam itt, csak olvastam A két koldusdiákot Mikszáth Kálmántól. Ennek a városnak van valami a levegőjében. Szeretem Debrecent. Itt a közönség is más, itt nem vesznek be a nézők minden maszlagot. Hívtak engem Kaposvárra is, de azt mondtam, nem megy, nem tudom itt hagyni Debrecent. Végül elvállaltam két szerepet. Kérdezték aztán a végén, mi a különbség, én meg mondtam, hogy semmi, az egyik tizenkilenc, a másik egy híján húsz. Csak éppen megfejtettem a titkot, amire be is rágtak rendesen. Összefogtak ugyanis Ascher Tamás, Zsámbéki meg Babarczy László, hogy majd egy nagy színházat csinálnak ott. S minden előadásra vittek ilyen hosszú hajú gyerekeket két busszal, vagy hatvanat. Felültették őket a kakasülőre, s mikor vége lett az előadásnak, ezek verték a tamtamot. Amikor mentünk tájolni, akkor is hozták őket. Egyszer viszont lerobbant a busz, nem tudtak jönni – s volt is akkora nagy bukás… (nevet) Ezt csinálták, ez a titok. Én ezt elmondtam nekik, mire a feleségem nagyon letolt, hogy csinálhatok én ilyet.
Itt van közel ötven éve: mit kapott Debrecentől?
Kóti Árpád: A feleségemet. A családomat. Összesen két nőt szerettem életemben, az anyámat, meg Ildit, a feleségemet. Nincs több. Nem is kell. S persze, sok-sok szerepet… Volt évad, amikor tíz szerepet játszottam. Ennél többet talán csak Békéscsabán, ahol az első évben 366 előadásom volt, miközben egy hónapon át filmeztem.
Nem hiányzott Budapest soha? Nem vágyott oda?
Kóti Árpád: Nem, mivel nem szeretem. Ahogy Párizst sem, ahol a Képzeletbeli operett előadásával jártam. Pedig ott olyanokat mondott nekem egy nő a francia-magyar kapcsolatok intézetéből, hogy én vagyok a világ egyik legnagyobb színésze. Nem győztem tiltakozni, hogy ez nem igaz, majdnem össze is vesztem vele. Nem tudom különben, mit szeretnek abban a városban. Sétáltam a Champs-Elyséesen, és azt mondtam, ugyan már, az Andrássy út sokkal szebb.
A francia közönség mindenesetre rajongott a debreceni színészekért. De Kóti Árpádot itthon is szeretik a nézők. Van kedvenc darabja?
Kóti Árpád: Nagy sikere volt a Katonában a Márton partjelzőnek, azt nagyon szerettem. De a Kapaszkodj, Malvin, jön a kanyar című darabot is. Azt még 1968-ban mutattuk be, és egy halott katonát játszottam benne… Csináltam egy keresztet, és kimentem a színre azzal, hogy ez a legnagyobb rang, hősi halottnak lenni. Nincs gomb az ingen, nincs gomb a sliccen, mégis mindenki köszön: az őrmester, a tizedes, a szakaszvezető, a tábornok mind szalutálnak… Ez egy nagy, nyolcperces monológ volt, és amikor a végére értem, majd szétszedte a közönség a házat. Amikor leadta a tévé, kaptam egy levelet Lőrincze Lajostól. A nagy nyelvész behatárolta a tájszólásom alapján, merre születtem. Leírta Ecsegfalvát, Füzesgyarmatot, Dévaványát – csak éppen pont Bucsát nem tudta eltalálni…
Nem lehet véletlen, hogy felkeltette Lőrincze Lajos figyelmét, hiszen a legszebben beszélő magyar színészek egyikének tartják. Szívesen mond verset is.
Kóti Árpád: Még a főiskolán Básti felküldött a színpadra szavalni. Mikor mondtam, hogy József Attila versével, a Hazámmal készültem, leintett, hogy azt hagyjuk, az még korai, vagy három év múlva vegyem elő. De én addig kértem, hogy tanár úr, ha már megtanultam, hadd mondjam el, hogy végül engedte. Elkezdtem, és láttam, hogy egyszer csak feláll, jön felém, úgy hallgatja. Amikor befejeztem, ő is, az osztálytársak is – Margittai Ági, Törőcsik Mari, Bodrogi Gyula meg a többiek – elkezdtek tapsolni.
Most viszont egy egészen más feladata van. Mi is ez?
Kóti Árpád: Októberben mutatta be a színház Feydeau darabját, a Bolha a fülbe című vígjátékot. Ezt már vagy harmadjára játszom, Iszakosz vagyok benne. Ez kis szerep, fontos ugyan – de akkor is kis szerep. Bár azt mondjuk, kis szerep nincs, de azért van, mert egy III. Richard az egészen más. A Bánk bán is nagy szerep, meg a Tiborc is az. A Tiborc viszont elkerült engem. Ez bánt, ez kellett volna, szomorú, hogy itt vagyok ennyi idősen és nem tudtam eljátszani… Abban különben mindegy, mekkora egy szerep, mert ugyanúgy készülni kell rá. Nekem arra van szükségem, hogy próbálhassak.
Többször írták, hogy Kóti Árpád nem játszik, hanem magát adja a szerepekben. Ezt lehet tanulni? Min múlik, vagy mitől működik?
Kóti Árpád: Én minden szerepben én vagyok. A Károliban is az voltam, a Libertében is. Pedig a darab, a Liberté egyébként nem jó, az előadás mégis az volt. (Össze is vitatkoztam a szerzőjével, Szőcs Gézával…) Szerintem az nem színész, aki úgy megy próbálni vagy játszani, hogy most megbukok… Erre mondta Makay Margit, hogy olyan nincs, hogy valaki rossz színész, mert az már nem is színész, hanem valami vállfa. Ezt nem lehet másképpen csinálni. Vagy érzem, vagy nem érzem. Ennyi az egész. Nincs ennek titka.
Forrás:
Nem értettem egyet az iskolák összevonásával
A városházán február 6-án sajtótájékoztatón mutatták be dr. Kása Zsuzsannát, a Klebelsberg Iskolafenntartó Központ Kiskunfélegyházi Tankerületének új vezetőjét. Az újdonsült igazgató így összegezte legfontosabb feladatát: természetesen meg kell felelnem a tankerületiséget meghatározó jogszabályi előírásoknak, ugyanakkor Kiskunfélegyháza lakosságát, tanulóit és a pedagógus kollégákat kell szolgálnom.
Csányi József polgármester a sajtótájékoztatón szólt arról, hogy a Nemzeti Fórum választási programjában megfogalmazódott, hogy megvizsgálják annak lehetőségét, hogy a város általános iskoláinak, oktatási intézményeinek működtetését átvállalja az önkormányzat. Erre azonban pillanatnyilag nincs jogszabályi lehetőség. Ezért is nevezte örvendetesnek, hogy a tankerület élére Kása Zsuzsanna került. A változás ugyanis biztosítékot jelent arra, hogy az elkövetkezendő időszakban a tankerület és a város között jó kapcsolat alakulhat ki.
- A tankerületiségben van egy kis anomália. Az az elképzelés, amit mi szeretnénk, ütközik a jogszabályi halmazzal. A tankerületiség olyan központosított tanügy-igazgatási rendszert jelent, amit ügyesen egyensúlyba kell hozni a város érdekeivel. Ez lesz a következő időszak nagy kihívása számomra – mondta el az üggyel kapcsolatosan Kása Zsuzsanna.
Amikor az iskolák összevonásáról, illetve különválásáról faggatták - a következőket válaszolta az igazgató asszony. Amikor korábban osztályvezető voltam, nem tudtam egyetérteni az általános- és középiskolák integrációjával. Most is úgy gondolom, hogy ez a szerkezeti átalakítás nem jelentett megtakarítást, sőt többlet költségekkel terhelte a büdzsét. Ami megtakarítás volt, az abból eredt, hogy a pedagógusok kötelező óraszámát 20-ról 22-re emelték. Ennek köszönhetően kellet közel 10 százalékkal csökkenteni a létszámot. Minden iskolának volt egy pedagógiai értékeket tisztelő, hagyományos, saját intézményére koncentráló oktató-, nevelő tevékenysége, amely az összevonással csorbult.
A kérdésre, hogy miként értékeli a Platán iskola önállósodási törekvését, a következőt válaszolta Kása Zsuzsanna: pillanatnyilag a Dózsa iskola önállóvá válásának eljárásai fejeződtek be. A Platán iskola kezdeményezéséről egyelőre nincs hivatalos értesülésem. Hallottam már róla, de ez nem tekinthető hivatalosnak. Amennyiben hozzám kerül az ügy, természetesen dolgom lesz vele. A mi feladatunk az eljárás során az, hogy a kérést továbbítsuk a megye, illetve az országos központ felé, a végső döntés ugyanis az ő kezükben lesz. Az viszont a mi feladatunk és felelősségünk lesz, hogy a szülői, pedagógusi véleményeket megalapozottan alátámasszuk.
H. S.
Forrás:Félegyházi Közlöny
Móra Ferenc félegyházi volt, mint mi magunk
Móra-felolvasónappal kezdődött meg február 5-én Kiskunfélegyházán a Móra- emléknapok programja. A városi könyvtárban közel 200 fiatal és felnőtt hallgatta és élvezte Móra Ferenc verseit, novelláit és prózáját az általános- és középiskolások előadásában. A felolvasónapon itt voltak a félegyházi iskolák határon túli partner iskoláinak képviselői is, akik valamennyien városunk szeretett írójának nevét viselik. Erdélyből Zimándújfalu és Székelyudvarhely ifjú előadói érkeztek a gimnázium, illetve a Constantinum Intézmény meghívására. Vajdaságból a Kevi Móra István Művelődési Egyesület képviseltette magát.
A rendezvényen Vészits Andrea, Móra Ferenc dédunokája köszönetet mondott azért, hogy Kiskunfélegyháza évről évre ilyen szeretettel emlékezik meg szülöttéről. Örömét fejezte ki, hogy a fiatalok ismerik, szeretik, és szívesen olvassák közönség előtt is a nagy mesemondó műveit.
A felolvasónap előadóit és vendégeit Csányi József polgármester többek között ezekkel a gondolatokkal köszöntötte: Móra Ferenc az egyik legkedveltebb magyar író, akinek a könyveit jó volt olvasni gyerekként, és szórakoztató ma is, felnőttként. Az olvasó gyönyörködik, néha együtt izgul a hősökkel, közben mosolyog, bár érzi, hogy tragédiákról van szó. Az ember szívébe zárja az írót.
Az ő szava a legtisztább magyar beszéd, az ő észjárása a legigazibb magyar gondolkozás, és az ő bölcs szeretete a legmélyebb magyar érzés. Mert Móra Ferenc félegyházi volt, mint mi magunk. Azokon az utcákon járt, amelyeken mi is járunk, azt kapta a városunktól – apjától, anyjától – amit mi is kapunk.
A rendezvény szervezői virággal és ajándékkal köszöntötték Vészits Andreát, Móra Zsuzsannát, Móra István dédunokáját és a határon túlról érkezett vendégeket.
H. S.
Forrás:Félegyházi Közlöny