Egy nagy szúrás volt az erdész szívében – S.O.S. Bajban az erdő

Megjelent: 2015. március 03. kedd
Írta: Bense Zoltán

“December 1-je, 2-a és 3-a, amit okozott az ember szívében, az egy nagy szúrás volt, itt kivették az ember szívét” – ezt mondta Pesek Géza kerületvezető erdész, aki a Börzsönyben több mint 30 éve végzi munkáját. Ezzel a vallomással kezdődött a közmédia S.O.S. Bajban az erdő tematikus műsorfolyamának harmadik része nem sokkal 15 óra előtt.

Pesek Géza nem szeretett volna nyugdíjba menni, nem szerette volna átadni másnak területét. “Most viszont azt mondom, vigyék” – mondta elcsukló hangon a bejátszóban, majd hozzátette, úgy érzi, megcsalta őt az erdő. Olyan ez, mint amikor az építész felépít egy házat, amire büszke, és másnapra leég – mesélt érzéseiről a Duna TV kamerái előtt.

 

 

 

 

A kerületvezető erdész elmondta; a károk a jelenleginél csak nagyobbak lesznek, hiszen a töredezett, de még álló fákat gombák támadhatják meg. “Olyan volt itt sétálni, mint egy katedrálisban” – mondta, majd hozzátette; “szép erdőket neveltünk, nem hiszem, hogy szakmai hibát vétettünk, és mégis ez lett a vége…”.

 

Lillafüred térségében nagyjából 4000 köbméter fa, főként bükk károsodott, a legtöbb gyökerestől fordult ki – derült ki a Duna TV egyik bejátszójából. Tajnai Róbert, az Északerdő Zrt. erdészeti igazgatója elmondta; azért keletkezett igazán nagy kár, mert a decemberi ónos esőnek fiatal és középkorú erdők estek áldozatul. Ha 60-70 évvel idősebbek lettek volna a kidőlt növények, akkor bútort is lehetett volna belőlük készíteni, így viszont csak tűzifaként hasznosíthatók a rönkök.

“Borzasztónak borzasztó, viszont szerencsére mi erdészek bízunk a jövőben, hiszen az előttünk lévő generációk ültette fákat neveljük, és az utánunk lévő generációk fogják majd a mi munkánknak a gyümölcsét learatni. Ők fogják majd kivágni azokat a fákat, amiket most mi ültetünk” – hangsúlyozta Tajnai Róbert.

A bejátszóból az is kiderült, hogy az erdészet természetvédelmi területen még nem kapott engedélyt a faanyag kitermelésére, ezért sok helyen még csak a turistaút mentén darabolták szét a fákat, hogy a kirándulók akadálytalanul közlekedhessenek.

A délután során a stúdióba érkezett Bitay Márton Örs, a Földművelésügyi Minisztérium állami földekért felelős államtitkára. “Van baj bőven, de sajnos, ilyenek előfordulnak az erdőkben. Ez a mi életünkben tűnik nagy problémának, mert 30-40 év munkáját tette tönkre. De ez az időszak egy erdő életében nagyon rövid” – mondta a politikus, majd hozzátette, megvan a kellő tudás és forrás arra, hogy helyreállítsák az erdőket.

Bitay Márton Örs emellett örömét fejezte ki, hogy ezen a napon bemutatják, milyen is az aktív természetvédelem. “Az emberek láthatják, hogy nem arról van szó, hogy az erdész csak fűrésszel jár, és megpróbál sok pénzt keresni, hanem ez egy komoly erdőgazdálkodás” – mondta a helyettes államtitkár, kiemelve a folyamatos erdőborítást, a természetközeli erdőgazdálkodást. Bitay az erdészeti oktatást is méltatta, majd elárulta, hogy a Bakony a kedvence, de a Pilisben is sokat kirándult.

Főszerepben az LKT – talán ezzel lehetne indítani a pilisszentkereszti élő bejelentkezést, hiszen Szente Gábor, a Pilisi Parkerdő Zrt. erdőgondnoka az egységcsomagos fakitermelési módszert és a batyus közelítést mutatta be, kiemelve az LKT erdészeti vonszoló előnyeit.

Ezt követően elő bejelentkezésben Szentesi Levente, a STIHL Kft. marketingigazgatója a fakitermelő versenyekről beszélt, kiemelve a STIHL Timbersports versenysorozatot, és a magyar csapat elmúlt évi eredményeit.

“Kemény munka, de élvezet is” – ezt már Rittlinger Róbert válogatott favágó mondta, majd hozzátette, “ebben a sportban kevesebb a tapasztalatunk, de magyarok vagyunk, így küzdünk”. Szentesi Levente megemlítette a fakitermelő országos bajnokságot is, ami kapcsán kiemelte, hogy a sport egyik célja a munkavédelem fontosságának hangsúlyozása. A szakember szerint évről-évre egyre inkább javul a helyzet ezen a téren. A háttérben mindeközben Bakó Norbert és Strubel József (Dedi) bemutatózott.

Bakó András fakitermelő vállalkozó (és nem mellesleg szintén favágó versenyző) a Börzsönyben végez munkát. Az egyik élő kapcsolásban őt állították mikrofon elé. “Ez a munka fokozottan nehéz, és igen nagy szakmai tudásra van szükség, hiszen nagyon veszélyes ezeknek a kidőlt fáknak a feldarabolása” – mondta a fiatal szakember, aki hozzátette; nehéz munkáról van szó, így elég jó fizikai kondícióban kell lenni hozzá. A kapcsolás során Lengyel László, az Ipoly Erdő Zrt. közönségkapcsolati vezetője elmondta, hogy a vasárnapi önkéntes munkának hála 6 kilométer turistautat sikerült felszabadítani, ami miatt mindenkit köszönet illet.

A folytatásban Grédics Szilárd okleveles erdőmérnök a holtfa jelentőségéről, Bognár Bence faudvar gazda pedig a feldolgozásról beszélt, kiemelve a tűzifát és az aprítékot.

Bakó László favágó versenyző és fakitermelő vállalkozó a versenyek áldásos hatásáról beszélt a Duna TV egyik bejátszójában. Mint mondta, a sport hozzájárul ahhoz, hogy a terepen is biztonságosabban, nagyobb hatékonysággal tudjon dolgozni az ember. Ugyanebben a riportban Csendes Roland fakitermelő a lovas fakitermelést mutatta be, majd az Ipoly Erdő Zrt.-től Lengyel László a lovak és a vele dolgozó emberek munkáját méltatta.

Áder János köztársasági elnök az élő adásban az Apátkúti-völgyben válaszolt Novák Péter műsorvezető kérdéseire. Amikor látta a pusztítást, akkor az első élmény adta az ötletet, hiszen ő kérte fel a közmédiát a műsorfolyam összeállítására.  A köztársasági elnök méltatta a magyar erdészeti szakmát, kiemelve, hogy Kanada erdészeti kultúrájának kialakulása is annak köszönhető, hogy ’56-ban a Magyarországról elmenekült erdészek ott fejezték be tanulmányaikat, és ott kezdtek dolgozni. Áder János a klímaváltozásról is hosszan beszélt az interjúban.

 

Forrás:erdo-mezo.hu

Share
comments

Dr. Karancsi Zoltán tanszékvezető egyetemi docens Kiskunfélegyházán

Megjelent: 2014. november 12. szerda
Írta: Bense Zoltán

Share
comments

Az utolsó hegycsúcs

Megjelent: 2014. február 10. hétfő
Írta: Bense Zoltán

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az utolsó hegycsúcs címmel Erőss Zsolt és Kiss Péter hegymászókra emlékezett  február 13-án, csütörtökön 17 órától Bense Zoltán. Mint közismert, a félegyházi földrajztanárt, szenvedélyes hegymászót 25 év barátság és közös mászások emléke fűzi Erőss Zsolthoz. Az előadás a Hattyúházban volt, a „Nemcsak középiskolásoknak…” sorozat keretében.

 

 

Pablo Domínguez Prieto 2009-ben, miután feljutott a hegy tetejére, e szavakat mondta pár perccel halála előtt: „Felértem a csúcsra!“

Erőss Zsolt, aki dr. Erdő Péter mellett e film védnöke, a filmet elemezve, beleértve saját 2010-es tátrai balesetét, ezt mondta : „Ha előre sejtesz bármit, és teszel érte egy picit, akkor nincs baleset. De nem sejtjük előre, hogy mi történik…”

Arra az újságírói kérdésre, hogy „fél-e a haláltól”, Zsolt így válaszolt: „Nem, pedig gyakran voltam már kritikus helyzetben. Olyankor úgy vagyok vele, hogy bármelyik másodperc az utolsó lehet az életemben, de legalább odafönt boldogan halok meg…”

2013. május 20-án este nepáli idő szerint 6 óra előtt néhány perccel, miután megszólalt az alaptáborban tartózkodó Kollár Lajos rádiója, Zsolt így viccelődött:” Itt a csúcs, Lalikám merre vagy?”

Erőss Zsolt és Kiss Péter feljutott a Kancsendzönga 8586 méter magas csúcsára.

Egy éjszakát átvészelve másnap még bejelentkeztek, de délutánra köd ereszkedett a hegyre a rádiók pedig némák maradtak örökre.

A 2013-as Kancsendzönga Expedíció két csúcsmászója, Erőss Zsolt és Kiss Péter a csúcsról való ereszkedés közben 8000 méter körüli magasságban eltűnt!

Kiss Péter hegymászó eredményei kiemelkedőek. Fiatal kora ellenére első magyarként mászta meg az Alpok összes (82 db) 4000 méter fölötti csúcsát.

Erőss Zsolt 1988-ban Székelyföldről családjával jött az Anyaországba. Ismeretségünk ez időkből való, majd közös mászások, expedíció, előadások, derűs beszélgetések, barátság jellemezte kapcsolatunkat. Régi ismeretségünknek köszönhető, hogy városunkban kiemelkedően sok előadást tartott. E tevékenységéért 2010.május 23-án Kiskunfélegyháza Város Elismerő Oklevelét kapta példamutató sporttevékenysége, a hegymászásban elért kiváló eredményei elismeréseként, de leginkább a város közművelődésében való rendszeres részvételéért. A kitüntetést pár hónappal balesete után, már lábprotézissel, a félegyházi emberek vastapsával kísérve vette át. A felé áradó szeretet nagy erőt adott neki.

Zsolt Magyarország vezető hegymászója volt, aki a Föld 14, 8000 méternél magasabb hegyéből 10-et mászott meg, ebből a két utolsót már művégtaggal, ami világviszonylatban is jelentős teljesítmény. Első magyar állampolgárként mászta meg a Föld legmagasabb hegyét, a Csomolungmát.

Erőss Zsolt nem lehet kérdéses, teljesítménye alapján a legsikeresebb magashegyi alpinista volt. Első nyolcezresét, a Nanga Parbatot egyedül, új úton mászta meg, ezzel kivívta az alpinistalegenda Reinhold Messner elismerését is.

Erőss Zsolt maga volt a hegymászó, együtt élt a hegyekkel, megtestesítője és elkötelezettje volt magának a hegymászásnak. Elsősorban mégsem eredményei, hanem céltudatossága, akaratereje, nyugalma, közvetlensége és derűje lehetett az, ami népszerűvé tette az emberek körében. Zsolt ezt megérezte, ezért is szeretett az emberek közt, a fiatalok, a gyerekek közt lenni és előadásokat tartani nekik. Céljai közt szerepelt, hogy a csúcsokra kitűzze a magyar nemzeti lobogót és szülőföldjének, Székelyföldnek a zászlaját is.

 A Kancsendzönga jelentése: „A hó öt kincse, kincseskamrája”

A „kincsek” jelentése: arany, ezüst, drágakő, vetőmag és szent könyv.

Nekünk, magyaroknak 2013. május 21 óta még többet jelent, mintha még több kincset rejtegetne.

E dátum az, mikortól e vidék még különösebb, misztikusabb lett a magyarok számára.

A hegy lábánál fekszik egy kicsiny falu, Dardzsiling, egy híres székely nyugszik ott, sírjánál az expedíció is tiszteletét tette. Kőrösi Csoma Sándor síroszlopán a következő felírat áll: „Távol a hazától alussza itt örök álmát, de él minden jobb magyarnak lelkében”

Zsolt és Peti! Álmodjatok a hó öt kincse közt, fent a hegyen, ahová mindig is vágytatok!

Ti már a Himalájánál is magasabbra jutottatok, haladjatok tovább a Csillagösvényen!

Zsolt! Megtiszteltetés volt a barátodnak lenni.

                                                                                                          Bense Zoltán

 

Forrás: Félegyházi Közlöny

http://felegyhazikozlony.hu/sa_hirek/i_program_7/i_bense_zoltan_emlekezik_ma_eross_zsoltra_303/t_Program%20-%20Bense%20Zolt%C3%A1n%20eml%C3%A9kezik%20ma%20Er%C5%91ss%20Zsoltra/index.html

 

 

 

 

 

Share
comments

Közelebb Istenhez

Megjelent: 2014. január 23. csütörtök
Írta: Bense Zoltán

Portréfilm egy lelkipásztorról – Az utolsó hegycsúcs rendezőjével beszélgettünk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egy fiatal, negyvenkét éves pap hegymászás közben életét veszti egy társával együtt – a Pablo Dominguez atyáról született portréfilm szokatlan diadalutat járt be Spanyolországban és az egész világon. Az utolsó hegycsúcs című film minden idők legnézettebb spanyol dokumentumfilmjévé nőtte ki magát, az ibériai országban 2010-es bemutatásakor a nagy amerikai sikerfilmeket is maga mögé utasította. Juan Manuel Cotelo rendező segítségével annak próbáltunk nyomába eredni, hogy egy papról készült mozi hogyan kelthet ekkora hatást emberek tömegeiben.

 

Pablo Dominguez atyát tizenkét nappal a halála előtt ismerte meg. Ha nem hal meg, akkor is úgy döntött volna, hogy dokumentumfilmet készít róla?

 

– Természetesen nem. Nem akartam vele találkozni, nem terveztem, hogy filmet készítek róla, ahogyan például azt sem, hogy szerelmes leszek a feleségembe, akivel egyszer ugyanazon a repülőn utaztunk, s egy idő után beleszerettem. Nem akartam találkozni Pablo atyával, de a barátaim megállás nélkül unszoltak, hogy feltétlenül ismerjem meg. Gondoltam, jól van, mielőbb tudjuk le ezt a beszélgetést, aztán viszlát. Mielőtt elbúcsúztunk egymástól, ő felajánlotta nekem a szolgálatait. Azt mondta, ha valamiben segíthet, csak szóljak. Én meg azt gondoltam, ó, ezek nagyon szép szavak, milyen kár, hogy nem igazak. Csak később jöttem rá, hogy mennyire igazak voltak. Ez az ember mindig azokat szolgálta, akik körülötte éltek.

Egyszer aztán mégiscsak úgy döntött, hogy filmet forgat Pablo atyáról. Miért?

 

– Úgy gondoltam, ha a vele való találkozás engem arra késztet, hogy jobb életet éljek, akkor mindenkivel ez fog történni, aki megnézi a filmet. És az a tapasztalatom, hogy ez így is van. Az utolsó hegycsúcs megnézése után az emberek nem a filmről beszélnek, hanem önmagukról. Amikor a honlapunkon elérhetővé vált a hozzászólás lehetősége, az első héten azt írta nekünk valaki, hogy miután megnézte a filmet, másnap felkereste az apját, akivel tizenhat évig nem beszélt. Akkor azon gondolkoztam: a filmem melyik része szól az apádról és rólad? Nincs benne ilyen. Ezernyi hasonló esetet tudnék mondani. Negyven olyan fiatalembert ismertem meg, akik a film hatására döntöttek a papi hivatás mellett. Több, romokban heverő, megoldatlan házasság rendeződött már szintén a filmnek köszönhetően. Amikor azt hallom, hogy kilenc-tíz éves gyermeküket keresztelik meg emberek, vagy amikor egy bárban valaki odajön hozzám azzal, hogy tizenhat év után meggyónt, miután egy ismerőse javaslatára megnézte a filmet, azt kérdezem magamtól: van olyan része Az utolsó hegycsúcsnak, ami erről szól? Nincs, de az egész film azt üzeni, hogy miért nem helyezed Istent az életed középpontjába, ahogyan Pablo tette. Ez nem egy papoknak vagy papokról szóló film. Az utolsó hegycsúcs Istenről szól. Amikor készítettük, nem írtunk forgatókönyvet, hanem öntapadós jegyzetlapokra feljegyeztük Pablo négy legjellemzőbb tulajdonságát, és odaragasztottuk a számítógép képernyőjének aljára. Azt akartuk, hogy a film olyan legyen, mint ő volt. Szóljon mindenkihez, hiszen Pablo is minden emberért élt. Nem csupán az értelmiségieké, a keresztényeké, a hívőké volt, hanem mindenkié. A második szempont az volt, hogy vicces legyen, mint Pablo, akivel együtt nevettek az emberek. A harmadik célkitűzésünknek azt tartottuk, hogy a film legyen egyszerű, hiszen Pablo sem volt különleges, bonyolult személyiség, hanem egy mindennapi ember. A negyedik szempont pedig az volt, hogy a film Istenhez vigye közelebb az embereket, ahogyan Pablo is hozzá vezette őket. Ha egy pap saját magához vonzza az embereket, akkor a semmibe vezeti őket. Ám ha Istenhez vezeti őket, akkor valóban pap. Úgy gondoltuk tehát, hogy a filmnek nem Pablo életéhez kell közel vinnie minket, hanem önmagunkhoz és Istenhez.

 

Most az alkotás sikerét boncolgatjuk, jóllehet a legelején – merthogy színészként is megjelenik a filmben – éppen azt mondja: a filmvilág szakértői azt állították, hogy ha keresztre feszít egy papot, sikere lesz, ellenben ha pozitív színben tünteti fel, akkor magát feszítik keresztre. Így történt?

 

– Gyakori előítélet, miszerint ha elismered, hogy szereted Istent, Krisztust vagy a katolikus egyházat, abból problémáid adódhatnak. A tapasztalatom azonban ennek éppen az ellenkezőjét igazolja: sok olyan ember, aki korábban ateistának, agnosztikusnak vagy nem hívőnek tartotta magát, most templomba jár. Ennek az az oka, hogy minden egyes szív arra teremtetett, hogy megtalálja és megélje az igazságot. S ha jól be is csomagolod, el is rejted magadban a szépségre, igazságra, jóságra való vágyadat, attól még a szíved továbbra is ezt akarja. A film elején elhangzó mondat eredetileg egy spanyol filmforgalmazó véleménye. Ő még e megjegyzés nélkül látta a mozit, később döntöttem úgy, hogy ez lesz a kezdőmondat. Nem azért mondta ezt, mert nem tetszett neki a film, hanem azért, mert kétségei voltak, hogy milyen sikerrel fogja tudni forgalmazni ezt a filmet, ha ilyen kendőzetlenül beszélek benne Istenről. Azt javasolta, inkább rejtsem el egy picit: beszélhetek olyan értékekről, mint a szabadság, a család, a boldogulás vagy a természet, de Istenről nem, mert az megrémíti az embereket. Erre az kérdeztem: hogyan rémítheti meg Isten az embereket, ha ő a tisztaság és szeretet?! Egy dühös isten, aki minden hibát és bűnt feljegyez, valóban rémisztő lehet, de Isten nem ilyen.


Egy hegyi balesetben elhunyt emberről szóló filmről úgy gondolnánk, hogy az mindenképpen csak könnyekkel teli, szomorú alkotás lehet. Ezzel szemben Az utolsó hegycsúcs kifejezetten optimista, vidám film. Ez kifejezett célja volt, vagy magából a történetből következett?

 

– Úgy mondanám inkább, hogy az Istenről, az emberi személyről és az egyházról szóló igazságból ered. Ha kidobjuk Istent az életünkből, az rémálommá válik. Amennyiben az életet végesnek fogjuk fel, és úgy tekintünk rá, hogy az nem más, mint a halálba tartó séta, akkor nincs reményünk, és nincs értelme a megbocsátásnak, a szenvedésnek sem.

 

A célom most is ugyanaz volt, mint bármely más filmem esetében: hogy megtudjam az igazságot. Mindig olyan nézőpontból kezdem el a munkát, mintha semmit sem tudnék. Ebből a helyzetből akarom kikerekíteni a valóságot. Emiatt nem készítek előre interjúkat, és nem írom meg a forgatókönyvet addig, amíg össze nem gyűjtöttem az összes filmbéli szereplőt. Ha úgy kezdek neki egy filmnek, hogy már tudom a végét, az nagy baj, mert akkor kizárom a meglepetés, a felfedezés lehetőségét. Amikor hozzálátok egy filmhez, a lehető legegyszerűbb kérdéseket teszem fel: Ki vagy? Miért vagy pap? Miért vagy olyan biztos abban, hogy Pablo barátod a mennyben van? Miért hiszed azt, hogy Isten benne van egy darab kenyérben? Miért gondolod, hogy ha elmondod a bűneidet egy papnak, akkor Isten megbocsát neked? Mind - ezt anélkül teszem, hogy félnék az igazságtól. Azt hiszem, a filmkészítésnek az a legjobb módja, ha magam is elmerülök benne, és úgy hozom meg a végkövetkeztetést. A nézőket is ahhoz igyekszem elvezetni, hogy vonják le a maguk számára érvényes konklúziót.

 

Azt a megoldást választotta, hogy Pablo életét szélesebb kontextusba helyezi, s az utca emberének hangján megmutatja, milyennek tartja a mai világ a papokat. Miért döntött így?

 

– Hogy ne rejtsem el az igazságot, és hogy megmutassam, milyen hamis képet sugároz a média a papokról. Sokkoló, hogy arra a kérdésre, mit gondol a papokról, a válaszadók rengeteg rossz tulajdonságot sorolnak fel. Ám ha megkérdezzük tőlük, hogy találkoztak-e már valaha is pappal, kilencvenkilenc százalékuk azt mondja, hogy nem. Aztán a harmadik kérdésre, ami arra vonatkozik, hogy ha bemutatnának nekik egy jó papot, meg akarnák-e ismerni, ugyanennyien válaszolnak igennel.

 

Olyan ez, mintha a kamera kizárólag olyan versenyeket mutatna például, amelyeket tehetségtelen, gyenge teniszezőknek szerveztek, akik elejtik az ütőt, kiütik a labdát a vonalon, miközben a szomszédos pályán Nadal, Djokovic vagy Federer játszik. Engem a jó játékosok érdekelnek.

 

Ami a legjobban megérintett a filmjében, az az volt, hogy az emberek szeretetteli arccal, fénylő tekintettel beszélnek Pablóról. Hogyan érte el ezt?

 

– Számomra is ez volt a legnagyobb meglepetés. Az első négy-öt interjú után rá kellett döbbennem, hogy az emberek, amikor Pablo haláláról beszélnek, egyszerre sírnak és nevetnek. Annyira sokkolt ez a jelenség, hogy az egy interjút félbe is szakítottam, és megkérdeztem a nyilatkozótól, tudja-e, hogy nevet, miközben sír. Hogy lehetsz ilyen boldog? – kérdeztem. Mire ő így válaszolt: ez nehéz kérdés, miért ne lenne az. Az egyedüli dolog, ami békét ad, az örök élet. Nem halálra teremtettünk, hanem boldogságra.

 

Az Ön életében mi változott meg a film hatására?

 

– A különbséget úgy tudnám érzékeltetni, hogy olyan ez, mintha ugyan azt a filmet fekete-fehérben, aztán meg színesben néznénk. A film nem változott, de most már vannak színei. Változatlanok a körülményeim, a munkám, a családom. Ami más lett, az az, hogy másként látom magamat és a körülöttem élő embereket. Nem lettem szebb, egészségesebb, nincs több pénzem, de van valamim, amit a világ nem adhat meg nekem: az életem értelme.

 

Írta:

Forrás:http://ujember.hu

Share
comments

A válás és a gyerek Betűbölcsi a könyvtárban

Megjelent: 2014. január 22. szerda
Írta: Bense Zoltán

A válás volt az egyik fő téma január 21-én délelőtt a Betűbölcsiben. Mint minden második kedden, úgy ezúttal is szép számban érkeztek a babák és mamák a Petőfi Sándor Városi Könyvtárba, ahol dr. Domján Mihály családterapeuta volt az előadó.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A szakember hangsúlyozta: a gyerek – korától függetlenül – megérzi a szülők közötti feszültséget. Ezért nagyon fontos, hogy bármilyen konfliktus legyen is a házasságban, a gyereket mindig meg kell nyugtatni. „Apával vannak nehézségeink, de dolgozunk a megoldáson.” Egy ilyen, vagy ehhez hasonló mondattal megelőzhető, hogy a 6 év alatti gyermek – egocentrikus világából adódóan – azt gondolja, hogy ő a rossz.

– Van néhány mondat, aminek érdemes elhangoznia, amikor a szülők úgy döntenek, hogy külön folytatják az életüket – mondta Domján Mihály, hozzátéve: a gyerekeket a saját nyelvükön kell megnyugtatni, így hat éves kor alatt a válás okára megfelelő indoklás valahogy így hangzik: „apa és anya azért válik el, mert már nem pusziszkodunk”. A szakember szerint ebből a gyerek megérti, hogy a szülők között érzelmi eltávolodás van. Ebben a helyzetben a gyereket mindenekelőtt biztosítani arról, hogy apa és anya szereti őt, és ez nem változik meg.  Éppen ezért továbbra is tartani fogják a kapcsolatot, és közösen döntenek az őt érintő kérdésekben. A gyereknek mindkét szülő szeretetére szüksége van! – figyelmeztet a pszichológus, így fontos tudnia azt is, hogy nem kell választania.

Domján Mihály kitért a láthatás kérdésére is, amivel kapcsolatban azt tanácsolta, hogy hétköznapokból és hétvégékből egyaránt jusson mindkét szülőnek. A szakember szerint ideális lehet, ha egyik héten két hétköznapi éjszakát, a következőn pedig egy hétköznapot és a hétvégét is az apával tölti a gyermek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

forrás:felegyhazikozlony.hu

 

Kiskunfélegyháza Város Önkormányzatának hivatalos lapja

 

Share
comments

Kiskunfélegyháza 2. számú választókerület