Közelebb Istenhez

Megjelent: 2014. január 23. csütörtök
Írta: Bense Zoltán

Portréfilm egy lelkipásztorról – Az utolsó hegycsúcs rendezőjével beszélgettünk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egy fiatal, negyvenkét éves pap hegymászás közben életét veszti egy társával együtt – a Pablo Dominguez atyáról született portréfilm szokatlan diadalutat járt be Spanyolországban és az egész világon. Az utolsó hegycsúcs című film minden idők legnézettebb spanyol dokumentumfilmjévé nőtte ki magát, az ibériai országban 2010-es bemutatásakor a nagy amerikai sikerfilmeket is maga mögé utasította. Juan Manuel Cotelo rendező segítségével annak próbáltunk nyomába eredni, hogy egy papról készült mozi hogyan kelthet ekkora hatást emberek tömegeiben.

 

Pablo Dominguez atyát tizenkét nappal a halála előtt ismerte meg. Ha nem hal meg, akkor is úgy döntött volna, hogy dokumentumfilmet készít róla?

 

– Természetesen nem. Nem akartam vele találkozni, nem terveztem, hogy filmet készítek róla, ahogyan például azt sem, hogy szerelmes leszek a feleségembe, akivel egyszer ugyanazon a repülőn utaztunk, s egy idő után beleszerettem. Nem akartam találkozni Pablo atyával, de a barátaim megállás nélkül unszoltak, hogy feltétlenül ismerjem meg. Gondoltam, jól van, mielőbb tudjuk le ezt a beszélgetést, aztán viszlát. Mielőtt elbúcsúztunk egymástól, ő felajánlotta nekem a szolgálatait. Azt mondta, ha valamiben segíthet, csak szóljak. Én meg azt gondoltam, ó, ezek nagyon szép szavak, milyen kár, hogy nem igazak. Csak később jöttem rá, hogy mennyire igazak voltak. Ez az ember mindig azokat szolgálta, akik körülötte éltek.

Egyszer aztán mégiscsak úgy döntött, hogy filmet forgat Pablo atyáról. Miért?

 

– Úgy gondoltam, ha a vele való találkozás engem arra késztet, hogy jobb életet éljek, akkor mindenkivel ez fog történni, aki megnézi a filmet. És az a tapasztalatom, hogy ez így is van. Az utolsó hegycsúcs megnézése után az emberek nem a filmről beszélnek, hanem önmagukról. Amikor a honlapunkon elérhetővé vált a hozzászólás lehetősége, az első héten azt írta nekünk valaki, hogy miután megnézte a filmet, másnap felkereste az apját, akivel tizenhat évig nem beszélt. Akkor azon gondolkoztam: a filmem melyik része szól az apádról és rólad? Nincs benne ilyen. Ezernyi hasonló esetet tudnék mondani. Negyven olyan fiatalembert ismertem meg, akik a film hatására döntöttek a papi hivatás mellett. Több, romokban heverő, megoldatlan házasság rendeződött már szintén a filmnek köszönhetően. Amikor azt hallom, hogy kilenc-tíz éves gyermeküket keresztelik meg emberek, vagy amikor egy bárban valaki odajön hozzám azzal, hogy tizenhat év után meggyónt, miután egy ismerőse javaslatára megnézte a filmet, azt kérdezem magamtól: van olyan része Az utolsó hegycsúcsnak, ami erről szól? Nincs, de az egész film azt üzeni, hogy miért nem helyezed Istent az életed középpontjába, ahogyan Pablo tette. Ez nem egy papoknak vagy papokról szóló film. Az utolsó hegycsúcs Istenről szól. Amikor készítettük, nem írtunk forgatókönyvet, hanem öntapadós jegyzetlapokra feljegyeztük Pablo négy legjellemzőbb tulajdonságát, és odaragasztottuk a számítógép képernyőjének aljára. Azt akartuk, hogy a film olyan legyen, mint ő volt. Szóljon mindenkihez, hiszen Pablo is minden emberért élt. Nem csupán az értelmiségieké, a keresztényeké, a hívőké volt, hanem mindenkié. A második szempont az volt, hogy vicces legyen, mint Pablo, akivel együtt nevettek az emberek. A harmadik célkitűzésünknek azt tartottuk, hogy a film legyen egyszerű, hiszen Pablo sem volt különleges, bonyolult személyiség, hanem egy mindennapi ember. A negyedik szempont pedig az volt, hogy a film Istenhez vigye közelebb az embereket, ahogyan Pablo is hozzá vezette őket. Ha egy pap saját magához vonzza az embereket, akkor a semmibe vezeti őket. Ám ha Istenhez vezeti őket, akkor valóban pap. Úgy gondoltuk tehát, hogy a filmnek nem Pablo életéhez kell közel vinnie minket, hanem önmagunkhoz és Istenhez.

 

Most az alkotás sikerét boncolgatjuk, jóllehet a legelején – merthogy színészként is megjelenik a filmben – éppen azt mondja: a filmvilág szakértői azt állították, hogy ha keresztre feszít egy papot, sikere lesz, ellenben ha pozitív színben tünteti fel, akkor magát feszítik keresztre. Így történt?

 

– Gyakori előítélet, miszerint ha elismered, hogy szereted Istent, Krisztust vagy a katolikus egyházat, abból problémáid adódhatnak. A tapasztalatom azonban ennek éppen az ellenkezőjét igazolja: sok olyan ember, aki korábban ateistának, agnosztikusnak vagy nem hívőnek tartotta magát, most templomba jár. Ennek az az oka, hogy minden egyes szív arra teremtetett, hogy megtalálja és megélje az igazságot. S ha jól be is csomagolod, el is rejted magadban a szépségre, igazságra, jóságra való vágyadat, attól még a szíved továbbra is ezt akarja. A film elején elhangzó mondat eredetileg egy spanyol filmforgalmazó véleménye. Ő még e megjegyzés nélkül látta a mozit, később döntöttem úgy, hogy ez lesz a kezdőmondat. Nem azért mondta ezt, mert nem tetszett neki a film, hanem azért, mert kétségei voltak, hogy milyen sikerrel fogja tudni forgalmazni ezt a filmet, ha ilyen kendőzetlenül beszélek benne Istenről. Azt javasolta, inkább rejtsem el egy picit: beszélhetek olyan értékekről, mint a szabadság, a család, a boldogulás vagy a természet, de Istenről nem, mert az megrémíti az embereket. Erre az kérdeztem: hogyan rémítheti meg Isten az embereket, ha ő a tisztaság és szeretet?! Egy dühös isten, aki minden hibát és bűnt feljegyez, valóban rémisztő lehet, de Isten nem ilyen.


Egy hegyi balesetben elhunyt emberről szóló filmről úgy gondolnánk, hogy az mindenképpen csak könnyekkel teli, szomorú alkotás lehet. Ezzel szemben Az utolsó hegycsúcs kifejezetten optimista, vidám film. Ez kifejezett célja volt, vagy magából a történetből következett?

 

– Úgy mondanám inkább, hogy az Istenről, az emberi személyről és az egyházról szóló igazságból ered. Ha kidobjuk Istent az életünkből, az rémálommá válik. Amennyiben az életet végesnek fogjuk fel, és úgy tekintünk rá, hogy az nem más, mint a halálba tartó séta, akkor nincs reményünk, és nincs értelme a megbocsátásnak, a szenvedésnek sem.

 

A célom most is ugyanaz volt, mint bármely más filmem esetében: hogy megtudjam az igazságot. Mindig olyan nézőpontból kezdem el a munkát, mintha semmit sem tudnék. Ebből a helyzetből akarom kikerekíteni a valóságot. Emiatt nem készítek előre interjúkat, és nem írom meg a forgatókönyvet addig, amíg össze nem gyűjtöttem az összes filmbéli szereplőt. Ha úgy kezdek neki egy filmnek, hogy már tudom a végét, az nagy baj, mert akkor kizárom a meglepetés, a felfedezés lehetőségét. Amikor hozzálátok egy filmhez, a lehető legegyszerűbb kérdéseket teszem fel: Ki vagy? Miért vagy pap? Miért vagy olyan biztos abban, hogy Pablo barátod a mennyben van? Miért hiszed azt, hogy Isten benne van egy darab kenyérben? Miért gondolod, hogy ha elmondod a bűneidet egy papnak, akkor Isten megbocsát neked? Mind - ezt anélkül teszem, hogy félnék az igazságtól. Azt hiszem, a filmkészítésnek az a legjobb módja, ha magam is elmerülök benne, és úgy hozom meg a végkövetkeztetést. A nézőket is ahhoz igyekszem elvezetni, hogy vonják le a maguk számára érvényes konklúziót.

 

Azt a megoldást választotta, hogy Pablo életét szélesebb kontextusba helyezi, s az utca emberének hangján megmutatja, milyennek tartja a mai világ a papokat. Miért döntött így?

 

– Hogy ne rejtsem el az igazságot, és hogy megmutassam, milyen hamis képet sugároz a média a papokról. Sokkoló, hogy arra a kérdésre, mit gondol a papokról, a válaszadók rengeteg rossz tulajdonságot sorolnak fel. Ám ha megkérdezzük tőlük, hogy találkoztak-e már valaha is pappal, kilencvenkilenc százalékuk azt mondja, hogy nem. Aztán a harmadik kérdésre, ami arra vonatkozik, hogy ha bemutatnának nekik egy jó papot, meg akarnák-e ismerni, ugyanennyien válaszolnak igennel.

 

Olyan ez, mintha a kamera kizárólag olyan versenyeket mutatna például, amelyeket tehetségtelen, gyenge teniszezőknek szerveztek, akik elejtik az ütőt, kiütik a labdát a vonalon, miközben a szomszédos pályán Nadal, Djokovic vagy Federer játszik. Engem a jó játékosok érdekelnek.

 

Ami a legjobban megérintett a filmjében, az az volt, hogy az emberek szeretetteli arccal, fénylő tekintettel beszélnek Pablóról. Hogyan érte el ezt?

 

– Számomra is ez volt a legnagyobb meglepetés. Az első négy-öt interjú után rá kellett döbbennem, hogy az emberek, amikor Pablo haláláról beszélnek, egyszerre sírnak és nevetnek. Annyira sokkolt ez a jelenség, hogy az egy interjút félbe is szakítottam, és megkérdeztem a nyilatkozótól, tudja-e, hogy nevet, miközben sír. Hogy lehetsz ilyen boldog? – kérdeztem. Mire ő így válaszolt: ez nehéz kérdés, miért ne lenne az. Az egyedüli dolog, ami békét ad, az örök élet. Nem halálra teremtettünk, hanem boldogságra.

 

Az Ön életében mi változott meg a film hatására?

 

– A különbséget úgy tudnám érzékeltetni, hogy olyan ez, mintha ugyan azt a filmet fekete-fehérben, aztán meg színesben néznénk. A film nem változott, de most már vannak színei. Változatlanok a körülményeim, a munkám, a családom. Ami más lett, az az, hogy másként látom magamat és a körülöttem élő embereket. Nem lettem szebb, egészségesebb, nincs több pénzem, de van valamim, amit a világ nem adhat meg nekem: az életem értelme.

 

Írta:

Forrás:http://ujember.hu

Share
comments

A válás és a gyerek Betűbölcsi a könyvtárban

Megjelent: 2014. január 22. szerda
Írta: Bense Zoltán

A válás volt az egyik fő téma január 21-én délelőtt a Betűbölcsiben. Mint minden második kedden, úgy ezúttal is szép számban érkeztek a babák és mamák a Petőfi Sándor Városi Könyvtárba, ahol dr. Domján Mihály családterapeuta volt az előadó.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A szakember hangsúlyozta: a gyerek – korától függetlenül – megérzi a szülők közötti feszültséget. Ezért nagyon fontos, hogy bármilyen konfliktus legyen is a házasságban, a gyereket mindig meg kell nyugtatni. „Apával vannak nehézségeink, de dolgozunk a megoldáson.” Egy ilyen, vagy ehhez hasonló mondattal megelőzhető, hogy a 6 év alatti gyermek – egocentrikus világából adódóan – azt gondolja, hogy ő a rossz.

– Van néhány mondat, aminek érdemes elhangoznia, amikor a szülők úgy döntenek, hogy külön folytatják az életüket – mondta Domján Mihály, hozzátéve: a gyerekeket a saját nyelvükön kell megnyugtatni, így hat éves kor alatt a válás okára megfelelő indoklás valahogy így hangzik: „apa és anya azért válik el, mert már nem pusziszkodunk”. A szakember szerint ebből a gyerek megérti, hogy a szülők között érzelmi eltávolodás van. Ebben a helyzetben a gyereket mindenekelőtt biztosítani arról, hogy apa és anya szereti őt, és ez nem változik meg.  Éppen ezért továbbra is tartani fogják a kapcsolatot, és közösen döntenek az őt érintő kérdésekben. A gyereknek mindkét szülő szeretetére szüksége van! – figyelmeztet a pszichológus, így fontos tudnia azt is, hogy nem kell választania.

Domján Mihály kitért a láthatás kérdésére is, amivel kapcsolatban azt tanácsolta, hogy hétköznapokból és hétvégékből egyaránt jusson mindkét szülőnek. A szakember szerint ideális lehet, ha egyik héten két hétköznapi éjszakát, a következőn pedig egy hétköznapot és a hétvégét is az apával tölti a gyermek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

forrás:felegyhazikozlony.hu

 

Kiskunfélegyháza Város Önkormányzatának hivatalos lapja

 

Share
comments

Betűbölcsi családterapeutával

Megjelent: 2014. január 07. kedd
Írta: Bense Zoltán

Stabilitás és önbizalom. Ez volt az esztendő első Betűbölcsijének a témája a Petőfi Sándor Városi Könyvtárban. A vendég ezúttal dr. Domján Mihály családterapeuta volt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Minden évben elhívnak néhányszor a Betűbölcsibe, és én mindig örömmel jövök – mondja a szakember, akit a választott téma aktualitásáról kérdeztünk.

– A szülés után megváltoznak a szerepek egy párkapcsolatban. Először a kettőből három fővé növekszik a család, ezzel együtt új feladatok jönnek létre. Mindenkinek meg kell tanulnia a szülőséget összeegyeztetni a házastársi kapcsolatokkal, és önmagával is. Ennek lényege, hogy a gyerek mellett jusson figyelem egymásra és önmagukra is a szülőknek. A szülőséghez elsősorban nem könyvek kellenek, hanem önbizalom! Persze fel lehet használni mások tapasztalatait is, de a dolog a szülői önbizalmon áll a vagy bukik. Az anyának és az apának is hinnie kell önmagában ahhoz, hogy merjék élvezni az életét. És ne csak a gyerekkel kapcsolatban, hanem a párkapcsolatban is!

A szülés utáni 6-12 hónapban komoly problémaként jelenik meg, hogy az apák belemenekülnek a munkába, mert úgy érzik, nekik ott kell helytállniuk. S miközben általában zavarja őket, hogy kevesebb figyelmet kapnak, erről nem beszélnek. A nők pedig elfelejtik, hogy nekik nem csak gyerekük, hanem párkapcsolatuk is van, és „belemenekülnek” az anyaságba. Márpedig ha két ember között – legyenek bármennyire jószándékúak is – kibeszéletlen tüskék jelennek meg, elkerülhetetlen, hogy kezdenek eltávolodni egymástól. Tapasztalataim szerint ez igen gyakori oka a későbbi válásoknak.  

A Betűbölcsit főleg gyesen, gyeden lévő kismamák látogatják, bölcsődés korú gyerekeikkel. A korosztály a néhány hónapostól a totyogóson át az óvoda küszöbén álló, érdeklődő csemetéig vegyes. Gyenesné Szabó-Hevér Ibolya a 2,5 éves Gyenes Bencével érkezett. Rendszeres látogatói a programnak: tavaly Bence lett az Év Betűbölcsise, ami a leggyakoribb vendég elismerő címe.

Az anyuka elsősorban a programok miatt jön, a kicsi pedig belekóstol közben a közösségbe, és – mondja Ibolya – természetes közegévé válik a könyv. Így – reméli az édesanya – érdeklődő, az irodalom, a szépség iránt nyitott iskolássá cseperedik majd kisfia. Addig is együtt fedezik fel a képeskönyv hősök kalandjait, és szívesen kölcsönöznek mese DVD-t is. Bence kedvence a Bogyó és Babóca és Süsü.

Míg Bencét és mamáját faggatom, Domján Mihály éppen arról beszél az anyukáknak, hogy érdemes párjukkal hetente másfél órát kettesben, az otthonukon kívül tölteni. Ezzel – javasolja a szakember – visszalophatók kapcsolatukba azok a régi pillanatok, amikor felfedezték a másikban a nőt és a férfit, és amit a szülővé válás gyönyörűségesen nehéz hétköznapjaiban már-már elveszettnek hisznek.

Tóth Timea

 

Share
comments

dr. Kubassek János előadása

Megjelent: 2013. november 14. csütörtök
Írta: Bense Zoltán

 

 

„Ésszel járom be a Földet!” – idézem Vámbéry Ármin Kelet-kutatót, a Magyar Földrajzi Társaság első alelnökét

„Vámbéry Ármin és tanítványa, Germanus Gyula az iszlám bűvkörében” címmel tart előadást dr. Kubassek János

A magyar felfedezők,utazók között nehéz lenne találnunk még két oly meghatározó személyiséget, akiknek életútja annyi hasonlóságot mutat, párhuzamosan halad, mint Vámbéry Árminé és Germanus Gyuláé, mégis e két kalandokkal teli Kelet-kutató éppen a legvégsőbb kérdés tekintetében eltérnek egymástól.

Vámbéry – a kor szellemének megfelelően – az őshazát kutatta, igaz, nem fizikai, hanem nyelvészeti értelemben, a török–magyar rokonságot felismerve. Germanust viszont a keleti lélek vonzotta ellenállhatatlan erővel.
Vámbéry megismertet a Kelettel, beavat nyelveibe és néprajzába, lebilincsel kalandjaival, Germanus írásaiban viszont szinte megszeretteti olvasóival az iszlám népeket.

dr. Kubassek János


A debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen szerzett történelem-földrajz szakos diplomát, majd a szegedi József Attila Tudományegyetemen "summa cum laude" eredménnyel védte meg karsztmorfológiai tárgyban írt doktori disszertációját Jakucs László professzornál.
Balázs Dénesnek, a Magyar Földrajzi Múzeum alapítójának ösztönzésére kezdett el magyar utazók, földrajzi felfedezők muzeális emlékeinek kutatásával foglalkozni. 1983 óta a Magyar Földrajzi Múzeum igazgatójaként dolgozik. Kutatási területe: a geográfia tudománytörténete, földrajzi utazók, régi magyar világjárók tevékenysége, karsztmorfológia, Ázsia és Afrika regionális földrajza.
Több külföldi tudományos expedíció résztvevője, illetve vezetője volt. 1991-ben Dél-Koreában egyetemi előadóként oktatott. Öt kontinens 102 országában járt. Számos hazai és külföldi egyetem meghívott előadója. Huszonhét könyve, és több mint kétszáz tanulmánya, cikke jelent meg.
1993-ban Móra Ferenc-díjat kapott, 1996-ban Pest megye díszpolgárává választották.
2000-ben a Magyar Karszt- és Barlangkutató Társulat Kadic Ottokár-éremmel tüntette ki.

Kiskunfélegyháza, 2013.11.14.                                  Bense Zoltán

 

 

 

 

 

 

 

Share
comments

Az utolsó hegycsúcs c. film rendezője Budapestre látogat

Megjelent: 2013. november 08. péntek
Írta: Bense Zoltán

Az utolsó hegycsúcs

Az utolsó hegycsúcs c. film rendezője Budapestre látogat és november 23-án délután 17:00-kor a Párbeszéd Házában (1085 Budapest, Horánszky u. 20.) egy vetitéssel egybekötött személyes találkozásra lesz alkalom.
Szeretettel invitáljuk Önt és családját erre a rendkivüli eseményre!
Az esemény vetitéssel kezdődik és utána a rendezővel lesz egy beszélgetés, ahol lehet kérdezni tőle a filmről, életéről, jövőről.

 

 

 

 

A film magyarországi fővédnöke: dr. Erdő Péter bíboros

Védnöke: Erőss Zsolt hegymászó ( + Kancsendzönga, 2013. május 21.? )

 

 

 

 

Pablo Domínguez Prieto 2009-ben, miután feljutott a hegy tetejére, e szavakat mondta pár perccel halála előtt: „Felértem a csúcsra!“

Erőss Zsolt, aki dr. Erdő Péter mellett e film védnöke, a filmet elemezve, beleértve saját 2010-es tátrai balesetét, ezt mondta : „Ha előre sejtesz bármit, és teszel érte egy picit, akkor nincs baleset. De nem sejtjük előre, hogy mi történik…”

 Arra az újságírói kérdésre, hogy „fél-e a haláltól”, Zsolt így válaszolt: „Nem, pedig gyakran voltam már kritikus helyzetben. Olyankor úgy vagyok vele, hogy bármelyik másodperc az utolsó lehet az életemben, de legalább odafönt boldogan halok meg…”

2013. május 20-án este nepáli idő szerint 6 óra előtt néhány perccel, miután megszólalt az alaptáborban tartózkodó Kollár Lajos rádiója, Zsolt így viccelődött:” Itt a csúcs, Lalikám merre vagy?”

 

 

 

Share
comments

Kiskunfélegyháza 2. számú választókerület